zondag 12 september 2010

Soms zoek je iets, maar vind je het niet ...

... en, om maar eens een andere open deur in te trappen, soms loop je tegen iets aan zonder dat je op zoek bent. Dat laatste vooral op momenten dat je geen camera (gebruiksklaar)bij je hebt.
Soms "vergeet" je ook te zoeken. Zo had ik me begin dit jaar voorgenomen om behoorlijk wat libelles op de foto te zetten. Dat zou een koud kunstje moeten zijn omdat hier in de buurt enkele plaatsen zijn waar het altijd vaste prik is met die beesten. Mijn paar eerste verkenningen in één van die gebieden (een speciaal watervogel-, libelles- en kikker reservaat) leverden niets op (behoudens een paar grijze/ donkergrijze fotootjes) omdat het nog te vroeg in het seizoen was. Daarna kwamen er probleemjes met mijn vervoer en daarna weer was ik het eigenlijk min of meer vergeten. Toen ik weer in actie kwam was het libelle-seizoen al voorbij en/of waren de insectjes in questie al opgegeten ... Een enkele keer zie ik er op afstand eentje voorbij vliegen. Trouwens niet alleen bij het reservaat, maar soms ook in mijn voortuin of achtertuin. Mooie dieren, maar ze blijven nooit lang. Vorig weekeinde alweer maakte ik de illustrerende foto's. De onderste drie geven een libelle in de kleur "roodbruin" weer. Misschien is die schutkleur er de reden van dat deze itt de blauwe libellen nog niet is opgegeten. Op de tweede foto van onder staat het diertje halverwege de linker- en rechterkant. Op de onderste (vergroten !)is zijn (haar ?) eigen schaduw op de boomstam te zien. Net als op de middelste aan de onderkant. 'Tis de moeite ...