"Do view those Losey-Bogarde gems before they disappear."
Ja, internet is vluchtiger dan je vaak geneigd ben te denken. Je zou de kans kunnen grijpen om inderdaad eens de volgende Cinematographische juweeltjes te (her)bekijken:
* De bovenste drie fotootjes laten Jacqueline Sassard zien. Typisch zo'n mokkel waarvan je pseudo-terloops en met een understatement zegt dat "je er beter overheen kan dan over een prikkeldraadversperring". Dat is dus ook het idee bij de mannelijke hoofdrolspelers in de film Accident uit 1967. En hoe dat moet gaan aflopen ... ? Er is een aangename en makkelijke manier om er achter te komen. Foto's twee en drie zijn uit de film.
Ik kan nu al verklappen dat er een blogje in de planning zit waarin meerdere blog-lijnen samenkomen en waarin jolie Jacqueline terugkomt in een rol die de lezer gegarandeerd niet kan bevroeden ... :-)
*Don Giovanni Een vreemde eend in de bijt ? Bogarde hoef je echt niet te verwachten in deze 1979-film. Het lijkt ook nauwelijks een "echte" film te zijn, eerder een "Opera op locatie". Nou, dat mag ook wel eens, hoor. Op een gepast moment -zulks naar eigen smaak en inzicht te bepalen- te bekijken/beluisteren. Niets is verplicht - alles is vrijblijvend.
De tweede foto van onder is uit deze "buiten-versie" van
* Ja, For King and Country is een zwart-wit film (uit 1964). Voor sommigen is dat op voorhand al een afknapper. Toch is zwart-wit een gaaf hulpmiddel om de naargeestigheid te schilderen van de loopgravenoorlog van 1914-1918. En dat is dus de achtergrond van een verhaal waarin men -niet bedoeld als woordspeling- diep probeert te graven op zoek naar de ware toedracht van één en ander. Ook hier weer: niets is verplicht.
De onderste foto geeft een klein inkijkje in de film.